10 Faktor Jualan Boleh Berlaku

===
 - Mudahnya kalau tahu 10 faktor ni..
===
.
Tahukah anda bahawa menjual atau memasarkan sesuatu produk itu tidak susah?
Ya, Sebenarnya tidak susah..jika kita mengetahui ilmu yang betul. Disini saya share 4 Faktor menyebabkan jualan boleh berlaku...
.
-----
(1) USP Produk -
-----
usp adalah singkatan kepada unique selling point, apa itu usp?
.
usp adalah satu bentuk 'keunikan atau kelainan' yang ada pada produk kita yang membezakan produk kita dengan produk pesaing kita. seterusnya mendorong pelanggan untuk memilih membeli dengan kita bukan dengan pesaing kita oleh kerana keunikan yang ada pada produk kita.
.
USP terdiri daripada :
- produk itu sendiri
- brand produk
- material/kandungan produk
- offer
- presentation/packaging produk
- dan lain-lain..
.
-----
(2) Copywriting -
-----
Copywriting atau ayat jualan adalah faktor paling besar kenapa jualan boleh berlaku. Ini kerana, dengan copywriting yang betul, kita boleh mempengaruhi prospek untuk melihat iklan kita, 'usik' emosi mereka, beli produk kita dengan rasa senang hati atau tidak terpaksa, tidak mahu tolak tawaran walaupun kena bayar lebih, dan lain-lain...
.
power tak copywriting?
.
-----
(3) Target Audience -
-----
"Jual kepada 100 orang yang kita kenal, lebih baik daripada jual kepada 1000 orang yang kita tak kenal" - Mentor
.
Quote ini memberi maksud, untuk memasarkan sesuatu produk, kita perlu pasarkan kepada orang yang memerlukan produk kita sahaja, berbanding pasarkan kepada semua orang, tetapi mereka tidak perlukan pun produk kita.
.
Dengan cara ini, kita dapat meminimakan kos iklan, disamping kita dapat tingkatkan jualan kerana kita hanya menjual produk kita kepada pelanggan yang sebenar, iaitu yang betul-betul memerlukan produk kita.
.
-----
(4) Platform Pemasaran -
-----
Tempat dimana kita pasarkan produk mempengaruhi target audience. Kita perlu tahu dimana tempat berkumpul atau tempat lepak target audience kita. Sekiranya salah tempat, maka kita takkan jumpa target audience kita.
.
Pentingnya perlu tahu platform pemasaran yang sesuai adalah supaya kita dapat tarik 'traffic' masuk ke platform jualan kita. Traffic (dalam bahasa bisnes) merujuk kepada jumlah pelawat yang masuk ke platform jualan kita.
.
---------
Nak tahu 6 lagi Faktor Jualan Boleh Berlaku?
.
(1) komen ' saya nak' dibawah..
(2) share post ini sekiranya ianya bermanfaat untuk anda dan rakan-rakan anda.
.