Sedekah


Diceritakan pada satu kisah seorang banduan dan akhirnya menjadi seorang usahawan.

Seorang banduan Hassan yang 7 tahun merengkok dalam penjara akhirnya keluar. Dia amat bersyukur dengan nikmat bebas. dia bertekad untuk menjadi seorang yang berguna, lebih lagi latihan dan kekuatan kerohanian yang ditanamkan semasa dipenjara sungguh menginsafkan.

Dia balik kerumah ibunya dengan keadaan tidak punya apa-apa. dia hanya punya seratus ringgit ditangan nya dan dia bertekat untuk memulakan perniagaan pertamanya.

Dia buntu nak mulakan untuk menjual apa sedangkan modal ditangan hanya ada seratus. Dengan duit yang ada dia menjual nasi bungkus yang bernilai RM3 sebungkus. Dengan modalnya dia mendapat 50 bungkus. Jika dijual semuanya dia akan mendapat RM150.

Dia memulakan langkahnya dan dia membuka gerai kecil dengan meja dan kerusi di laluan sibuk. Dari pagi hingga tengah hari dia menjual tetapi hanya 3 bungkus sahaja yang laku dijual. dia sedih dan amat sedih. dari duitnya ada seratus kini duitnya hanya ada rm10 sahaja.

Semalaman dia berdoa dan berfikir untuk memulakan sesuatu yang baru, memohon moga Allah berikan rezeki yang melimpah ruah padanya.

hari kedua hassan tidak boleh lagi menjual nasi kerana dia tiada modal. berbekal RM10 dia bertanya ibunya yang tua.

"ibu apa lah nasib saya, duit tinggal sepuluh ringgit apa saya nak berniaga"
ibu menyebut "kau sedekahkan lah duit itu"
"aku nak makan apa, ini sahaja yang tinggil bu"
ibunya menyahut "setiap satu kau beri, Allah berikan 10 pada kau"
....

Dia membeli kacang dan dibungkuskan kecil-kecil, dibawa bakulnya juga kepasar untuk menjaja. kali ini dia dapat lebih kurang 20 bungkus dari modalnya. dia menjual seringgit sebungkus. Sudah laku 10 kali ini..dia semangat.

dalam perjalanan, masuk waktu zuhur. bergegas dia ke masjid. dalam keadaan tergesa dia meletakan bakulnya di tepi tangga masjid dan dia sembahyang. lepas sembahyang dapat dia berjumpa dengan imam masjid tersebut dan berbual-bual dan menceritakan kisah semalam.

setelah mahu pulang dia melihat bakulnya kosong dengan kacang tadi. dia bercakap dengan imam tadi dan imam tadi berkata "niatkan sedekah kerana Allah akan gantikan". makmum ingat hassan mahu bersedekah dengan memberi kacang di tepi tangga. dia tunduk dan insaf dengan berkata "saya sedekahkan semuanya".

Dia ambl bakul tersebut ...subahaallah ada duit didalamnya. rupanya ada rm 100 didalam bakul itu dicampak duitnya oleh jemaah semasa mereka ambil kacangnya. Allah gantikan mudah bila dia kehendaki. semua perkara logic jadi tak logic.

Dia bersandar di tiang merenung kuasanya sedekah, Allah gantikan sungguh cepat. mohon lah apa sahaja yang kita mahukan, Allah maha pemberi, maha mengetahui dan maha kuasa.