lampin bayi moden- BABYLAND CD



dicopy daripada : 
http://zinneracollection.blogspot.com/p/babyland.html




Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.

Berapa banyak anda telah habiskan untuk membeli lampin pakai buang untuk anak kesayangan anda setiap bulan?



Berapa kali anda telah bersedih kerana kulit punggung anak anda yang halus mulus itu merah-merah kerana sensitif dengan material lampin pakai buang?



Tidakkah anda risau setiap kali anak anda yang comel itu mempunyai kebarangkalian yang tinggi untuk menghidap kanser kesan daripada pemakaian lampin pakai buang?
http://www.realdiaperassociation.org/diaperfacts.php )



Sudah tentu kita sebagai umi yang bersusah payah melahirkan anak yang dikandung sehingga 42 minggu ini tidak sanggup membenarkan perkara ini terjadi kepada anak kita yang lahir tanpa sebarang dosa malah membawa kebahagiaan kepada kita suami isteri.




Nyamuk pun kita marah bila anak kita digigitnya.. Apatah lagi bila perkara yang saya katakan di atas terjadi kepada anak kita..



Kenapa kita perlu biarkan anak-anak kita mengalami perkara sebegini sedangkan kita ada alternatif yang jauh lebih baik lagi menjimatkan..




Saya pun dulu seperti anda. Pakai lampin pakai buang untuk anak saya. Sebagai umi muda di usia 21 tahun, tentulah ilmu untuk menjaga anak kurang pada dasarnya..
Setelah puas mencari informasi di internet, saya menemui solusinya..





Pertama kali saya menemui Cloth Diapers ini (CD), saya terus tertarik kepadanya kerana reka bentuknya yang menarik. Orang kata, jatuh hati pada pandang pertama.





Seterusnya saya tanyakan tentang kebaikannya dan apa kegunaannya. Langsung hati saya terpaut padanya.





Tetapi jenama tersebut mahal harganya sehingga RM46 untuk 1 CD. Semakin sedih bila diberitahu hanya sabun tertentu sahaja boleh digunakan untuk mencucinya yakni sabun yang mencecah RM18 untuk 1 liter.
Sudah tentu kos saya akan bertambah. Namun, kini tidak lagi kerana sekarang saya telah menemui jenama BABYLAND ini.



Hanya dengan RM18.00 untuk satu keping, saya dapat berjimat sehingga RM2,160.001. Dan, saya bertambah gembira bila diberitahu sabun KUAT HARIMAU dan sabun-sabun murah lain boleh digunakan kerana tidak mengandungi enzim dan pemutih yang boleh mengganggu daya serapan CD.
Sekarang, hanya dengan 1 jenis sabun pencuci, saya boleh gunakan untuk 1 keluarga.
Disebabkan kebaikan dan penjimatannya, saya telah mengambil keputusan untuk menyebarkan kebaikan ini kepada yang baru dengan pendedahan CD ini. Walaupun masih pengguna baru, tapi saya mahu semua umi tahu tentangnya.




 1 Berdasarkan 2 paket M84 lampin pakai buang sebulan. 1 paket berharga RM35.00 secara purata mengikut jenama selepas menolak kos CD untuk 3 tahun penggunaan lampin pakai buang.



Saya tidak menjual jenama lain kerana BABYLAND adalah jenama yang paling murah setelah penyelidikan di internet namun, prestasinya setanding dengan jenama lain malah lebih value for money2
2 Setelah menggunakan jenama lain yang berharga RM46/pc, yang didatangkan hanya dengan 1 insert dan salah 1 butangnya tercabut selepas lebih kurang 4 ke 5 kali penggunaan. 




Walaupun saya boleh memasukkannya semula kedalam outer layer CD, namun saya serik hendak menggunakan butang yang sama. Kebetulan, butang yang tercabut itu di bahagian saiz S.
Jadi, jika saya memakaikan anak saya CD tersebut, saya akan mengenakan saiz M. Nasib saya baik kerana saiz tersebut muat untuk anak saya.



Yang membezakan BABYLAND, butang BABYLAND tidak terlalu kuat, jadi memudahkan saya membuka butang dan memasangnya kembali.




Testimoni dari umi lain, jika mereka menggunakan CD jenis velcro, anak mereka yang berusia 10 bulan sudah pandai membuka velcrosendiri. BABYLAND adalah pilihan yang tepat kerana anak kita sukar untuk mambukanya.





Saya tidak mengalaminya lagi kerana anak kesayangan saya baru berusia 4 bulan pada 2 April 2010. Tambahan lagi, penggunaan velcro memerlukan umi-umi memastikan velcro itu ditutup pada tabnya supaya tidak melekat pada CD lain. Tapi, fungsi velcro itu sama macam lampin pakai  buang.. Ini cuma pendapat saya sahaja.



Walaupun BABYLAND jenama murah yang diimport dari China,BABYLAND mempunyai closure dibahagian belakang CD untuk memastikan insert tidak terkeluar dari dalam CD.
Untuk pembasuhan setiap hari, anda memerlukan lebih kurang 15 CD. Sekiranya anda seperti saya yang kadang-kadang tidak sempat membasuhnya pada hari yang sama, bolehlah menggunakan lebih kurang 20 CD.
Sebelum menggunakan CD yang anda baru beli, pastikan andamembasuhnya dan mengeringkannya dulu. Anda perlu ulangi proses ini sebanyak 3 kali untuk memastikan insert anda mempunyai kuasa penyerapan yang hebat



Proses ini dipanggil prewash. Ada testimoni dari umi lain, yang memakaikan anaknya CD dari jam 12 malam dan menukarnya pada keesokan hari.
Sama seperti penggunaan lampin pakai buang. Tapi janganlah pula anda membiarkan anak kesayangan anda lama dalam CD nya di siang hari. Kesian dia.



Sebab, bila waktu malam, kita kadang-kadang tidak terjaga untuk menukar lampin. 



Ok, balik dari kerja, anda bolehlah mengeluarkan inserts dari CDdan membilasnya dengan air dan perah beberapa kali supaya bau air kencing hilang. Jika anak comel anda membuang air besar, pesan kepada penjaganya supaya membuangkan najis terlebih dulu sebelum meletakkan CD kotor di dalam plastik.



Tidak perlu memberusnya kerana dikhuatiri material dalam CD (microfleece), rosak. Apabila anda membasuh CD yang terkena najis, gosok-gosokkan CD supaya stains hilang. 



Jika tidak hilang, anda boleh mengunakan sabun mandi untuk menanggalkannya. Sebagai alternatif, anda boleh menjemurnya di tengah panas matahari dan stains akan hilang sendirinya.




Selepas sesi pembilasan selesai, masukkan ke dalam mesin basuh dan tambah air yang hangat sedikit. Gunakan sabun Kuat Harimau. Sidai, dan keringkan seperti pakaian lain.


Malah, setelah 3 hari memakai CD dan mengulangi pembasuhannya, saya sudah biasa dan dan cekap membasuhnya. Lagipun, setiap kali pembasuhan, lebih kurang 5 CD untuk 1 sesi basuhan dan 1 sesi basuhan sehari.



Tips, jangan tangguh basuhan CD anda kerana anda akan bosan membasuh CD bila membasuhnya dalam kuantiti yang banyak. 
Apa yang penting, segalanya boleh dirunding jika berminat membeli dalam kuantiti yang banyak.



Terima kasih meluangkan masa membaca..Mulanya saya rasa sangat leceh. Lebih mudah pakai lampin pakai buang kan. Tidak perlu fikir pekara sebegini. Terus buang. Namun, kerana inginkan yang terbaik untuk anak saya, berkorban sedikit tidak mengapa. Mungkin memang naluri seorang umi memang sanggup berkorban untuk anak-anaknya.